Werkdruk? Of druk met het werk?

Wat is eigenlijk het verschil tussen druk zijn met je werk en werkdruk? Wanneer loopt het één over in het ander? Waarom klinkt druk zijn op het werk positief en werkdruk negatief? Hier zat ik de afgelopen weken over na te denken en om eerlijk te zijn; je krabt jezelf toch even achter de oren bij een dilemma van deze orde.

Micha te Wieske

Vindbaarheid

In de laatste maanden hebben we zelf aan den lijve kunnen ervaren wat druk op het werk inhoudt. In een periode van relatieve rust hebben we veel gedaan om de e-commerce binnen onze organisatie op pijl te brengen of te houden.

We hebben meer dan gemiddeld geïnvesteerd in onze online vindbaarheid en online dienstverlening. Vooral met het oog op het weer open gaan van de wereld na corona, zijn we hard aan het werk gegaan om de boot niet te missen.

Liften langs de digitale snelweg

Onze dienstverlening is het afgelopen anderhalf jaar sterk verbeterd om als ware globetrotters over de digitale snelweg te kunnen trekken. Niet zonder succes overigens. Er blijken veel mensen actief op zoek naar verdieping of verbreding van hun kennis. Zowel de taaltrainingen, de Microsoft trainingen als de management trainingen zijn in trek en daar is een logische verklaring voor.

Globalisering en digitalisering

In mijn ogen zijn de twee grote thema’s van de afgelopen, maar nog meer van de aankomende jaren de globalisering en digitalisering. De wereld wordt steeds kleiner en digitaler. Via e-commerce gaan lokale ondernemers inmiddels de hele wereld over en omgekeerd komen klanten van over de hele wereld inmiddels af op lokale ondernemers.

Een geweldige ontwikkeling die je met open armen mag ontvangen. Maar let op voor de valkuilen. De overgang van gewoon druk op het werk naar te veel werkdruk ligt op de loer.

Dus werkdruk of druk op het werk, zeg het maar?

Mijn HRM achtergrond komt altijd weer boven bij dergelijke vraagstukken. Waar zit het verschil? Ik denk dat je het moet zoeken in de randvoorwaarden. Daar waar je als werkgever het verschil kunt maken. Laat je medewerkers modderen, laat je de druk onbeperkt oplopen of heb je een plan!

Druk zijn kan heel plezierig zijn. Je weet dat je er toe doet, je voegt waarde toe aan jouw organisatie, etcetera. Hierin kun je als werkgever hét verschil maken. Zorg voor veiligheid, duidelijke grenzen en als opleider wil ik hier graag aan toevoegen; zorg voor goed geschoold personeel! Daarmee voorkom je werkdruk en ervaart iedereen het als lekker druk op het werk.

Auteur

Micha te Wieske is na zijn studie HRM aan de AMA in Deventer gestart met het organiseren van bedrijfstrainingen op het gebied van talen zoal Engels en Duits en diverse Microsoft trainingen met onder andere Sharepoint en Excel. En, zoals je van een moderne opleider mag verwachten, zijn wij ook volop bezig met digitaal leren, oftewel e-learning.

Micha te Wieske
Datum: Deventer 26 oktober 2021